התכייבות מעי 16.09.2020

נזק למעי הדק הנגרם על ידי תרופות אנטי דלקתיות שאינן סטרואידים

על פי מחקר זה, נכון להיום מיזופרוסטול היא התרופה היחידה שהוכחה כבעלת השפעה מיטיבה על כיבים מדממים במעי הדק שנגרמו על ידי NSAIDs או אספירין במינון נמוך

התקדמויות שנעשו לאחרונה באנדוסקופיה של המעי הדק כמו קפסולה אנדוסקופית הראו שתרופות אנטי דלקתיות שאינן סטרואידים (NSAIDs) פוגעות לעתים קרובות במעי הדק, עם שיעור היארעות קרעים ברירית של כ-50% במטופלים כרוניים.

חלק גדול מהמטופלים עם אנתרופתיה הנגרמת על ידי NSAIDs הם אסימפטומטיים, אך חלק מהמטופלים מפתחים תסמינים או כיבים מורכבים אשר דורשים התערבות טיפולית.

עיכוב פרוסטגלנדינים בעקבות עיכוב ציקלואוקיסגנאזות וליקוי בתפקוד מיטוכונדריאלי משני לאפקט הטופיקלי של NSAIDs משפיע באופן משמעותי על השלב המוקדם של הפציעה.

כתוצאה מכך, תפקוד שכבת המגן במעיים לקוי, מה שמאפשר לאנטרובקטריה לפלוש לרירית. חיידקים גרם שליליים ומולקולות אנדוגניות מעוררים קסקדה דלקתית דרך קולטני Toll-like receptor 4 וגורמים לביטוי עודף של ציטוקינים כמו TNF-α ומשפעלים אינפלמזום NLRP3 (קומפלקס רב חלבוני אשר הופך pro-interleukin-1β לצורתו הבוגרת). לבסוף, נויטרופילים מצטברים ברירית, מה שמוביל להתכייבות מעי.

נכון להיום, מיזופרוסטול היא התרופה היחידה שהוכחה כבעלת השפעה מיטיבה על כיבים מדממים במעי הדק שנגרמו על ידי NSAIDs או אספירין במינון נמוך, אך ההגנה של תרופה זו אינה מספיקה. לכן, היעילות של שילוב מיזופרוסטול עם תרופות אחרות, בייחוד אלו שפועלות על מערכת החיסון המולדת, צריכה להיבחן כאפשרות טיפולית.

מקור:

Toshio Watanabe et. al (2020) Journal of Gastroenterology 55, 481–495(2020)

נושאים קשורים:  מחקרים,  כיבים,  מעי דק,  נוגדי דלקת שאינם סטרואידים,  רירית
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו