טרשת נפוצה 09.09.2020

נוירלגיה טריגמינלית בטרשת נפוצה: הימצאות והקשר לדה-מיאלניזציה

החוקרים ביצעו מחקר עוקבה על חולי טרשת נפוצה וניסו להעריך את ההיארעות וההימצאות של TN וכן למצוא את תפקידם הסיבתי של פלאקים של טרשת נפוצה בהתחלה של TN

נוירלגיה טריגמינלית. אילוסטרציה

עד כה, הקשר בין נוירלגיה טריגמינלית (trigeminal neuralgia - TN) לבין טרשת נפוצה לא קיבל מספיק תשומת לב במחקרים גדולים, שיטתיים וקליניים. החוקרים ביצעו מחקר עוקבה על חולי טרשת נפוצה מפינלנד וניסו להעריך את ההיארעות וההימצאות של TN. בנוסף, בחנו נוכחות של נגעים דה-מיאלניטיביים ליד הגנגליון הטריגמינלי ובכך ניסו למצוא את תפקידם הסיבתי של פלאקים של טרשת נפוצה, בהתחלה של TN.

החוקרים סרקו את רישום הטרשת הנפוצה של פינלנד וזיהו חולים שנתנו לאחר מכן את הסכמתם להשתתף במחקר. החולים שנכללו קיבלו טיפול לטרשת נפוצה (לפי קוד ICD-G35) והיו במעקב בבית החולים האוניברסיטאי של הלסינקי, בין השנים 2004-2017.

החוקרים השתמשו במאגר הנתונים האדמיניסטרטיבי של בית החולים על מנת לזהות את כל החולים שקיבלו טיפול והיו במעקב לנוכחות של TN במסגרת אותה תקופה. כמו כן, החוקרים בחנו את סריקות ה-MRI ראש של הנבדקים, מהתקופה שבה אבחנו להם TN או לאחר מכן.

החוקרים זיהו 2,575 חולי טרשת נפוצה ו-2,008 חולים עם TN. שתי האבחנות היו ברות אימות ב-55 נבדקים, מה שהניב שיעור הימצאות של 2.1% ל-TN בטרשת נפוצה.

החוקרים מצאו כי שיעור ההיארעות של TN בחולי טרשת נפוצה היה 149 ל-100,000 שנות אדם (רווח בר-סמך 95%: 108-190). לעומת זאת, בשאר הנבדקים השייכים למרפאת החוץ של המחלקה הנוירולוגית, שיעור ההיארעות של TN היה 9.9 ל-100,000 שנות אדם (רווח בר-סמך 95%: 9.5-10.3).

זאת ועוד, החוקרים זיהו נגעים של דה-מיאלניזציה בקרבתו של הגנגליון הטריגמינלי ב-63% מ-41 הנבדקים להם היו נתוני MRI רלוונטיים.

החוקרים הגיעו למסקנה כי ההיארעות של TN בחולי טרשת נפוצה גבוהה פי 15 בהשוואה לשאר האוכלוסיה המטופלת במרפאת החוץ הנוירולוגית. החוקרים סבורים כי עובדה זו תומכת בקשר חזק בין TN לטרשת נפוצה.

מקור:

Laakso, S. M. et al. (2020). Acta Neurologica Scandinavica. https://doi.org/10.1111/ane.13243

נושאים קשורים:  נוירלגיה טריגמינלית,  טרשת נפוצה,  דימות תהודה מגנטית,  גנגליון טריגמינלי,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו